Heimwee naar de toekomst – Nikkie Herberigs

Heimwee naar de toekomst

Een vooraankondiging van de volgende tentoonstelling, over empathie

door Nikkie Herberigs

Ik heb heimwee naar de toekomst. Als alles wat kon weer mag: mijn ouders een knuffel geven, op terras zitten of naast iemand staan met de mogelijkheid stiekem zijn hand te raken. Je weet dat de wereld van vóór Covid-19 voorgoed verdwenen is. Wat er terugkomt weet niemand, daar is het toekomst voor.  

Als iets wegvalt, weet je vaak pas écht wat het betekent. Dingen die onder de oppervlakte lagen, worden zichtbaar. Nu mijn dochtertje niet naar school kan zie ik hoeveel ze eigenlijk leert van de kinderen om haar heen, niet alleen van de leraar. We snakken naar saamhorigheid, zingen liedjes van balkons en klappen uit onze ramen. Nooit eerder voelde ik dat we eigenlijk een soort zijn. Ik wist het wel, maar vóelde ik het? Dat we als mensen bij elkaar horen. Dat we één mensheid zijn. Kwetsbaar en veerkrachtig.  

Vorig jaar startten we met de plannen van een tentoonstelling over empathie. Niemand had toen kunnen bedenken hoe actueel dat onderwerp zou worden. Empathie is het vermogen je in de ander te kunnen verplaatsen. We worden ermee geboren. Het is simpelweg een hersenfunctie, geen keuze. En niet alleen wij mensen kunnen het, ook dieren zijn in staat tot empathie, zelfs muizen. Je eigen belang aan de kant zetten voor de ander. Jezelf isoleren, of juist blootstellen, om een ander te beschermen. We worden onderdeel van de situatie van een ander. Waarom doen we dat en hoe ziet dat eruit? Dat hopen we graag in september te laten zien. 

Empathie - Geen mens is een eiland

De tentoonstelling zal plaats gaan vinden in het museum, maar ook door de stad. In de kasteeltoren zal een project geopend worden van de bekende fotograaf Koos Breukel (1962). In het werk van Breukel staat geboorte, leven, verval en dood centraal. Hij laat in de Kasteeltoren eigen werk zien en dat van bevriende tijdgenoten. Hier zien we een portret dat hij maakte van zijn moeder. Zijn moeder was een grote inspiratiebron voor hem. Koos Breukel volgt mensen uit zijn omgeving en laat zo alle dierbare momenten van het leven zien. In de tentoonstelling zullen er kwetsbare en openhartige beelden getoond worden van zijn moeder en een nooit eerder getoonde serie van zijn dochter.  

Koos Breukel

Paul Cupido

Het werk van Paul Cupido (1972) is geïnspireerd door het Japanse begrip MU. Dit is een filosofisch idee over ‘het niet zijn’ of het ‘niet hebben’. Zijn beelden nodigen je uit om mee te gaan in een dromerige wereld.    

Nikkie Herberigs, curator / conservator collectie

>> Terug naar de overzichtspagina van de Zenderstreeknieuws bijlage

>