
Oost, west, thuis best
Tim Hollander
0ooOO (Low Hanging Fruit), 2020
Installatie met rekwisieten uit de vaste collectiepresentatie van Museum IJsselstein.
Vanaf de 19e eeuw wordt de fruitteelt heel belangrijk in en om IJsselstein. Boomgaarden met kersen, appels en peren gedijen goed op de rivierklei in deze streek. Hoewel veel van deze boomgaarden inmiddels plaats maakten voor woningbouw, wordt de fruittraditie in ere gehouden. IJsselstein is dé fruithoofdstad van Europa, met 2200 fruitbomen, waarvan meer dan 800 verschillende rassen in de openbare ruimte.
Eigentijdse link: kunstenaar Tim Hollander reageert
Soms bevinden zich voorwerpen in het museum, rekwisieten, die gebruikt worden om een verhaal te verduidelijken. In de collectie bevinden zich een aantal manden met daarin plastic appels, peren en kersen om te laten zien dat deze vroeger gebruikt werden voor het presenteren van fruit. Tim Hollander gebruikt deze rekwisieten - die lager in de pikorde staan dan (historische) collectiestukken - en verheft ze tot kunstwerk. Het werk speelt met ons idee over vergankelijkheid. Haast niets is zo snel eindig als vers fruit.
Lang nadat de historische manden van wilgentenen verloren zijn gegaan, bestaan de plastic appels, peren en kersen nog. Misschien bevindt het werk van Hollander zich dan wel in een nieuwe collectie als een historisch collectiestuk dat verwijst naar een tijd waarin men nog met plastic werkte. In die zin is het werk van Hollander een modern stilleven. Zoals schilders van de zeventiende-eeuwse stillevens – verzameld in menig belangrijk museum - ook al verwezen naar vergankelijkheid en eindigheid van het bestaan.

Tim Hollander, 0ooOO (Low Hanging Fruit), 2020 | Installatie met objecten uit de collectie van Museum IJsselstein
Meer lezen?
>> Naar het verhaal van Mark
>> Terug naar de hoofdpagina van Oost, west, thuis best