Lisa Sudhibhasilp

Lisa Sudhibhasilp | Timepieces

De geschiedenis van IJsselstein komt tot leven in de nieuwe tentoonstelling Verzamelde Mazen - Collective Loopholes van Museum IJsselstein. Een van de deelnemende kunstenaars, Lisa Sudhibhasilp, haalde hiervoor ‘vergeten’ voorwerpen uit het museumdepot.

Timepieces, Lisa Sudhibhasilp, 2021
Photography by Roos Quakernaat
Bell jar lantern (Museum IJsselstein collection), plumb line, concrete, rope

Timepieces, Lisa Sudhibhasilp, 2021
Photography by Roos Quakernaat
Wooden brick mold (Museum IJsselstein collection), metal ranging rod

Timepieces, Lisa Sudhibhasilp, 2021
Photography by Roos Quakernaat
Wooden foot stove (Museum IJsselstein collection), plaster, concrete, spirit levels

Wil jij ook zo'n mooie poster?

Collectiestuk zoekt huis

De geschiedenis van IJsselstein komt tot leven in de nieuwe tentoonstelling Verzamelde Mazen - Collective Loopholes van Museum IJsselstein. Een van de deelnemende kunstenaars, Lisa Sudhibhasilp, haalde hiervoor ‘vergeten’ voorwerpen uit het museumdepot. Ze maakte er sculpturen bij en liet het geheel fotograferen door Roos Quakernaat. Het resultaat liet ze als poster afdrukken, juist om buiten het museum te laten zien.

Woon je in IJsselstein en wil jij een van de prachtige posters (A3 formaat) ophangen achter jouw woonkamer- of keukenraam en zo meedoen aan een fantastisch kunstproject?
Stuur een e-mail aan monika.heldoorn@museumijsselstein.nl en benoem daarin eventueel het beeld dat jouw voorkeur heeft.   

Timepieces

Met Timepieces creëerde beeldend kunstenaar Lisa Sudhibhasilp nieuw werk, speciaal voor de MIJ-tentoonstelling Verzamelde Mazen - Collective Loopholes. Ze koos voor haar project objecten uit het museumdepot. Hoewel deze voorwerpen onderdeel zijn van de collectie, kunnen ze vanuit een historische blik niet worden beschreven als zeldzaam of waardevol. Ze slapen in het depot, en zullen waarschijnlijk nooit worden getoond aan het publiek. De kunstenaar stelt voor om ze nieuw leven in te blazen, door er begeleidende sculpturen bij te maken. De nieuwe, ‘gemuteerde’ stukken bevatten mogelijke - en tegelijkertijd onmogelijke - instrumenten uit het metrieke stelsel, bijvoorbeeld voor meten en wegen. 

Sudhibhasilp vroeg kunstenaar Roos Quakernaat om haar installaties te fotograferen. Deze foto’s worden als posters verspreid en zodoende door de hele stad IJsselstein getoond. Als ansichtkaarten zijn ze te verkrijgen bij het museum. De toegankelijkheid van de beelden, die op deze wijze door veel mensen gezien worden, spiegelt het statische karakter van een collectie.  

Over Lisa Sudhibhasilp

Lisa Sudhibhasilp (1989, FR) ontwikkelt haar werk en onderzoek rond het begrip display. Door het onderzoeken van presentatie-mechanismen uit zowel museale- als winkeldisplays, verzamelt ze ontwerptechnieken die vervolgens haar denkproces en materiële output voeden. In haar onderzoek naar hoe handelswaar, artefacten en kunstwerken worden gepresenteerd en welke technieken er worden gebruikt om hen waarde toe te kennen, gebruikt – en hergebruikt – ze specifieke esthetiek en structuren om de status en hiërarchie van de getoonde objecten te bevragen. Hierdoor vervagen de grenzen tussen objecten die worden gezien als display en displays die worden gezien als objectenEnter your text here...

>