Mary Waters

Mary Waters Bloemen Museum IJsselstein
Mary A Waters, We will wait and watch!, 2016


 

Mary A. Waters 

 

De tulpen, rozen en papavers op deze schilderijen hebben een klassieke uitstraling, maar iets zegt ons dat ze anno nu zijn geschilderd. Waar hebben we dit soort taferelen eerder gezien? Het oog voor detail brengt de bloemstillevens van de Hollandse meesters uit de zeventiende eeuw in herinnering. De ontwikkeling van dit genre volgt op de groeiende interesse in botanie en tuinieren, met in de Gouden Eeuw een absolute hoofdrol voor de tulp. 

Het zijn echter niet alleen deze stillevens die aan de basis liggen van het oeuvre van Mary Alacoque Waters (Londen, 1957). De in Engeland geboren Ierse kijkt eveneens naar de bloemdecoraties op zeventiende-eeuws kraakporselein. Dit zeer dunne aardewerk werd in China speciaal voor de Europese markt gemaakt en is in Nederland veelvuldig op stillevens afgebeeld. Ook voor de techniek keek Waters naar de meesters uit de Gouden Eeuw. Door transparante en semi-transparante verf in laagjes op te brengen, een techniek die bekend staat als glaceren, krijgt het werk ex-tra veel diepte en glans. Een inspiratiebron van compleet andere orde tot slot, is de fotografie van de Amerikaanse fotograaf Robert Mapplethorpe. 

Waters studeerde in de periode 1975-1980 aan de kunstacademie van Limerick, Ierland. Daarna gaf zij tien jaar les in tekenen en kunstgeschiedenis. In die jaren deed zij bovendien onderzoek naar de zestiende en zeventiende-eeuwse Nederlandse, Vlaamse, Franse, Italiaanse en Spaanse schilderkunst. Waters woont en werkt sinds 1995 afwisselend in Utrecht en Galway, Ierland. Solo-tentoonstellingen vonden plaats bij onder meer Galerie Michael Sturm, Stuttgart (2014); Galerie Vous Etes Ici, Amsterdam (2014); Art Dubai, Galerie Piece Unique, Parijs (2012), en Museum Het Valkhof, Nijmegen (2006).

Tekst: Ctrl Art Delete