Margriet Smulders


Foto: Veel liefgs - Margriet Smulders



Margriet Smulders 

 

Weelderig, luxueus, sensueel; dit is een werk om in weg te glijden, je onder te dompelen in de overdaad en de zware geur van bloeiende rozen in te ademen. In golven spoelt de schoonheid over je heen, een betovering die, zelfs als het lukt om je los te scheuren van dit werk, maar niet verbroken wordt.

Het leven van Margriet Smulders (Bussum, 1955) draait om de schoonheid van bloemen. Ze staan in de kantlijnen van de aantekenboekjes uit haar schooltijd, werden vakkundig uit de tuinboeken van haar moeder geknipt en verschenen later, op de kunstacademie, als op haar doeken. Ze komen terug op haar zelfportretten uit de jaren tachtig en op de behangsels die zij in de jaren negentig maakte. Sinds 1999 staat haar oeuvre echter in het teken van fotografische bloemstillevens. In dat jaar bezocht ze een tentoonstelling in het Rijksmuseum en kwam haar liefde voor het genre tot volle bloei.

Smulders drapeert haar bloemen op spiegels, waarna zij het geheel overgiet met vloei-stof; water, verschillende soorten inkt, melk. Het eindresultaat is een ode aan de schoonheid, maar voert daarnaast een mysterieuze ondertoon. Er dreigt iets onder de oppervlakte. Niet voor niets ziet Smulders haar werken als theatraal, met voor iedere bloem een eigen rol en karakter, als ware het een Griekse tragedie. 

Na een studie Psychologie aan de Universiteit van Nijmegen rondde Margriet Smulders in 1985 haar kunstopleiding aan de AKI in Enschede af. Werk van Margriet Smulders wordt internationaal tentoongesteld bij galeries en musea en is vertegenwoordigd in de kunstcollecties van onder meer Bibliothèque nationale de France (Parijs), Museum Het Prinsenhof (Delft), het Noordbrabants Museum (’s-Hertogenbosch) en Museum Flehite (Amersfoort).

Tekst: Ctrl Art Delete