Linda Nieuwstad


Linda Nieuwstad, Flores arte compositi 2, 2011, Kunstvereniging Diepenheim
Fotograaf Rik Klein Gotink

 

Linda Nieuwstad
 

 

De blaadjes en stelen van deze sneeuwklokjes bezitten die typische glanzende frisheid van de lente. Voorzichtig steken ze hun kopjes op boven de verder nog grauwe aarde. Daarna komen de narcissen, de blauwe druifjes, de violen; een ware voorjaarssymfonie, ieder jaar opnieuw. 

Sinds Linda Nieuwstad (Middelharnis, 1974) oog in oog stond met de zeventiende-eeuwse stille-vens van Jan van Huysum, droomt zij ervan om in die klassieke bloemenpracht te wónen. Haar oplossing: levensgrote bloemen die inmiddels haar handelsmerk zijn geworden. Ze hebben een thuis gevonden in kantoren, huizen, winkels en in de openbare ruimte. Het begon met de groene paardenbloemen die we ook in de tentoonstelling terugzien. Al snel breidde haar oeuvre zich echter uit met een keur aan reuzenbloemen en -boeketten.

Dwalend tussen deze bloemenpracht waan je je immens klein. Ondanks hun formaat ogen de bloemen ook kwetsbaar, bijna teer. Dat is knap, want onder hun lieflijke uiterlijk schuilt een massieve constructie. Een zwaar stalen frame houdt de bloemen stevig op de grond, in hun vaas of aan de wand. De blaadjes zijn gemaakt van vrachtwagenzeil, afgewerkt met details van wol, fluweel of papier. 

Na een studie Sociale Geografie en Planologie aan de Universiteit Utrecht besloot Nieuwstad het roer om te gooien en een kunstopleiding te volgen. Ze studeerde aan AKI, Artez Art School in En-schede. Na haar afstuderen in 2005 voltooide zij in 2007 een Master aan het Sandberg Instituut in Amsterdam. In 2013 volgde een samenwerking met ontwerper Piet Hein Eek, wat resulteerde in de hier getoonde serie vazen voor haar bloemen. Het werk van Nieuwstad wordt internationaal ver-kocht en tentoongesteld.

Tekst: Ctrl Art Delete