Aldo van den Broek

Aldo van den Broek Bloemenpracht bij Museum IJsselstein
Aldo van den Broek, Studies, 2018



Aldo van den Broek

 

Hij schuimt de straten van Berlijn af op zoek naar materiaal: oude lappen, karton, reclameposters, jute, gaas en roestig oud ijzer. Het werk van Aldo van den Broek (1985) kenmerkt zich door monumentale, gelaagde collages, sculpturen en schilderijen in acrylverf, doorspekt met invloeden uit de underground, geschiedenis, punk en architectuur. Het fascineert hem dat de mens constant op zoek is naar veiligheid en vrijheid, maar dat die zoektocht vaak uitmondt in vernietiging.

Omdat de heftige geschiedenis van de Duitse hoofdstad eruit spreekt - twee wereldoorlogen, het communisme -, is het afval dat de stad uitbraakt het perfecte materiaal voor Van den Broek. Zo ontdekte hij verlaten fabrieken en kantoren waar de krant van 1989 soms nog opengeslagen op tafel lag en waar je de propagandaposters zo van de muur zou kunnen afpellen. Hij heeft niets met opgepoetst en aangeharkt, dat heeft hij tijdens zijn jeugd in het Gooi al genoeg gezien. Zelfs iets lieflijks als een tulp krijgt bij hem een donker randje.

Van den Broek is autodidact. Aan het begin van zijn twintiger jaren maakte hij onderdeel uit van een groep kunstenaars die samenwerkten in een kraakpand in Amsterdam: het Blitzkrieg-collectief. Verdieping en ontwikkeling volgde toen hij zich in 2010 vestigde in Berlijn. Het werk van Van den Broek maakte deel uit van tentoonstellingen bij onder meer het Gemeentemuseum Den Haag, The Armory Show in New York en verschillende galeries in Berlijn. Hij was in 2015 onder de genomineerden voor de prestigieuze Prix de Rome.

Tekst: Ctrl Art Delete