Ken je MIJ?
Annabelle Binnerts
In Ken Je MIJ staat iedere maand een vrouwelijke kunstenaar centraal. Caz Egelie - wiens werk te zien is in onze tentoonstelling Verzamelde Mazen - Collective Loopholes - kiest voor Annabelle Binnerts vanwege haar conceptuele puurheid en het schijnbare gemak waarmee zij allerlei materialen tot poëzie weet om te vormen.
‘Annabelle Binnerts (1995) is een kunstenaar wiens werkproces ik al een lange tijd van dichtbij meemaak. Ze weet door middel van haar gebruik van taal en eigenlijk elk middel dat daaraan verwant is de verhoudingen tussen plek, aanwezigheid en speculatie te vangen. Sinds haar afstuderen aan de Gerrit Rietveld Academie bij de afdeling Beeld en Taal is ze zich gaan richten op het beschrijven van fictieve plekken, waarbij taal een middel is geworden om de toeschouwer mee te kunnen nemen naar onmogelijke ruimtes. Bijvoorbeeld in haar werk Reads like a book en de publicatie Atlas, waarin wereldkaarten gereinterpreteerd worden door middel van enkel de namen die plekken gegeven zijn.
Meer recent, tijdens haar MFA aan de Piet Zwart Insitute zijn ook textiel, keramiek en bloemen belangrijke materialen geworden, en is er langzaam meer kleur het werk in geslopen. Elementen uit de natuur en hun toegeschreven symbolische waarde worden in ruimtelijke muurschilderingen, quilts, ingelijste teksten en gevulde vazen bevraagd op hun realiteitszin, zonder ooit de poezie van de originele zin te verliezen. Hopefully Gloomy is een goed voorbeeld van zo'n werk - een tekstuele belofte die zichzelf niet kan rijmen met de realiteit. Tegelijk word je als bezoeker door teksten door de ruimte geloodsd, zoals in het werk Dear, voor TENT, waarbij tekstuele muurschilderingen je als een karakter in een boek door de (fictieve) ruimte leiden.
Het zien van een werkproces dat zich met groot gemak over allerlei media uitspreidt en toch een conceptuele puurheid weet te houden inspireert me enorm. Ik word er heel blij van, want het zien van een kunstenaar die met gemak door middel van doordachte concepten grote ruimtes en instituten tot haar hand weet te zetten en tegelijk de poezie van zowel de taal als het menselijke daarin weet te betrekken, is naar mijn idee bewonderingswaardig.'
Kijk voor meer informatie over Annabelle Binnerts op:
https://annabellebinnerts.com
Of lees het artikel dat Martin Buser voor De Lage Landen ('Context bij cultuur in Vlaanderen en Nederland') over haar werk:
annabelle-binnerts-exposeert-tekst-waar-je-beeld-verwacht

Let me lead you down this garden path

Portret | fotograaf: Pauline Niks voor artikel De Lage Landen

Dear,

Hopefully, gloomy

Reads like a book

Atlas