Do for love – Ischa Kempka

Do For Love

Ischa Kempka

Op de bovenste verdieping van de zestiende-eeuwse Kasteeltoren staat een houten constructie met daarin rijkversierde vazen, potten, bekers, doosjes, amuletten en zelfs een helm van keramiek. De installatie van Ischa Kempka (1995) roept de sfeer op van een rariteitenkabinet. Deze kabinetten waren razend populair in de 17e en 18e eeuw en waren – als gevolg van verre overzeese koloniale reizen – tot de nok toe gevuld met schelpen, stenen, mineralen en opgezette dieren. In Ischa’s eigentijdse kabinet zitten tal van objecten en symbolen die we associëren met vormen van (politieke) strijd en het feminisme 

Al sinds haar afstuderen werkt Ischa vanuit een zelf aangelegd digitaal archief van politieke en feministische teksten en beelden. Deze bronnen vormen het startpunt van tekeningen, videowerken en de laatste tijd steeds vaker grote installaties en sculpturen. Ze werkt graag met klei, omdat er - anders dan bijvoorbeeld het schilderen met een penseel op doek - in het contact tussen maker en materiaal niets tussen zit. Keramiek draagt bovendien de eigenschap met zich mee met verschillende tijdscontexten te kunnen spelen:  
'Als ik hedendaagse fenomenen vang in keramiek, een materiaal dat al duizenden jaren wordt gebruikt, kun je die tijdelijke hypes iets tijdloos geven. En daarmee de vluchtigheid van de maatschappij vangen en misschien zelfs bewaren voor de toekomst.’  

Met dit eeuwenoude medium zoekt Ischa de spanning op tussen historische en hedendaagse symbolen. De bivakmuts een belangrijk motief dat in verschillende vormen terugkomt in haar werk. Zo is aan de zijkant van het kabinet een tekening van een balaclava – vrij recent opnieuw geladen door de protesten van de actiegroep Pussy Riot – te zien, maar ook in de keramieken ridderhelm werkt de invloed van dit symbool door.  

Meer weten over deze kunstenaar? Ga naar de website van Ischa Kempka >>

>